Dumnezeul tuturor este gol (Adevarul.ro)[2015-01-11]Singura certitudine a multor oameni în aceste zile e moartea. În Franța s-a murit și nu pentru libertatea de exprimare, ci din cauza unor oameni care au luat credința în lege proprie. Totuși, nu religia sau armele, nu Mahomed au ucis, ci oamenii.O poruncă dintre cele 10 ale creștinilor spune că nu trebuie să îți faci chip cioplit, nici vreun fel de asemănare după zei și nici să te închini lor. Creștinii au încălcat porunca prin Evul Mediu, când au împânzit bisericile cu icoane și au văzut sfinți acolo unde nu sunt. Au ajuns apoi oamenii să se închine la dale de beton și trunchiuri de copaci în care li s-ar fi arătat Dumnezeu. Pentru musulmani, zeul și profetul n-au chip, dar umoriștii din alte țări le-au dat o formă și nu în cea mai bună ipostază de cele mai multe ori. Dacă în țările din Europa am ajuns ca atunci când nu ne place o glumă să ignorăm umoristul sau doar să-l înjurăm, se vede treaba că în alte țări, în alte credințe și în alte minți mai înguste, nu se știe de glumă. Nu Allah sau Mahomed au ucis cu arme de foc oameni în Paris, ci oameni care au luat în interpretare proprie credința și au căutat să verse sânge ca să spele blasfemia care s-a așternut pe goliciunea lui Mahomed expusă pe coperta publicației Charlie Hebdo. Făceau și creștinii așa ceva în vremurile în care credeau că prin săbiile lor bagă credința în inimile orientalilor păgâni. După atacul din Paris observăm că religiile și credințele n-au vârste egale și nici oamenii n-au înțelegere pentru glumele altora. Musulmanii sunt împotmoliți în tradiții vechi, nepotrivite societății globale cu care trebuie să colaboreze și în care trebuie să trăiască, pe când creștinismul a fost forțat din interior de oamenii săi să se schimbe. Nu s-a schimbat fără judecări în piețe publice și arderi pe rug ori tortură, dar prin perseverența multor oameni de-a lungul multor secole a ajuns la gradul de relaxare din prezent. Totuși, nici în acest prezent relaxarea nu este uniformă. Avem în Vatican un papă pregătit să conducă biserica catolică după chipul vremurilor, pe când în Est avem patriarhi și preafericiți gata să clădească chipuri și mai mari unor zei de care oamenii se îndepărtează generație cu generație. Dai un ban, dar iei ceva frumos, spunea Dan Preafericitul Ciobotea. Bărboșii săi au luat ceva frumos și stau la căldura mașinilor scumpe, și credincioșii stau la pupat moaște și icoane făcătoare de minuni tot sub semnul credinței. Spre deosebire de țara noastră, Franța e un exemplu de stat laic și asta le-a permis celor de la Charlie Hebdo să aibă o libertate de exprimare de invidiat. Ei și-au folosit-o la adresalui Mahomed și credincioșilor săi, nu pe cât de des cred oamenii când doar despre asta se vorbește. Au vrut să arate astfel că zeii sunt la fel de goi în orice religie, iar din ceruri nu cad fulgere când zici lucruri rele despre ei. Te joci cu viața obișnuită, dar cu viața veșnică? Ei s-au jucat cu fapte de viață, dar se poate să fi uitat că nu te joci cu viața veșnică. Singurul lucru imens și universal promis de religie e acesta: veșnicia în huzur, fie că se face cu hoarde virgine care abia așteaptă bravul credincios, fie că se face cu norișori albi și lipsa grijilor. Tu ai ucide pentru o viață veșnică îmbelșugată? Crima este condamnabilă, dar dacă astfel speli onoare pătată a profetului și primești în paradis un loc călduț la piept de virgină poate să pară un act justificat. Poate să pară în anumite minți. Nenorocirea este că zeii nu dau nimic și nu ar trebui să ne mai influențeze cu nimic societatea. S-au dus acele decenii în care ceata creștină trebuia să fie unită, creând arme și strategii militare pentru a pedepsi ca la carte ceata musulmană care se închină la pietre, dar nu sunt pietre atinse de Moise, Iisus & comp. ca ale creștinilor. Avem alte preocupări și interese în prezent ca să ne mai ciondănim pe subiectul ba zeul meu e mai tare, i-o trage la al tău de nu se vede!. Totuși, sunt astfel de momente ca în Paris când acest raționament e dat peste cap. Sunt încă oameni la acel nivel când se gândesc că e firesc să pedepsească cu maceta și Kalashnikovul în mână pe necredinciosul din cealaltă ceată doar pentru că a zis lucruri nepotrivite despre prietenul său imaginar din ceruri. Dumnezeu, sub orice formă a sa, este o chestiune sensibilă. Chiar dacă în mare parte a zis de bine, de iubire și apropiere, au mai fost momente în care moartea a rămas o soluție bună. Potopul lui Noe și exodul evreilor din Egipt sunt doar două, când acest zeu a găsit de bun augur să înece în apă, sânge și boli dușmanii. Credincioșii săi de ce n-ar pedepsi extrem dușmanii, judecându-i după propria minte și nu după vreo carte sau după vreo normă de bun-simț? Fără zei, ar fi o nenorocire: am fi singurii responsabili de faptele noastre Educația ar îneca până la urmă și mitul zeului care ne iartă toate păcatele, dacă uneori ne aducem aminte să-i facem câteva servicii, o jertfă și trei cruci. Aceeași educație ne-ar învăța că libertatea de exprimare este esențială în societate, iar atunci când ea te deranjează nu e o soluție bună să iei lopata, mitraliera sau toporul ca să-l faci pe celălalt să tacă. În egală măsură, educația ne-ar mai aduce ceva: măsura evidenței. Este evident că Charlie Hebdo n-a publicat celebrele sale caricaturi doar pentru că a găsit în acele subiecte izvoare nesecate de umor. Le-a publicat ca să provoace și, eventual, să le arate oamenor orbiți de credință că se închină la inorogi și icoane fără suflet. Mahomed dezbrăcat și pus pe coperta unui săptămânal este suficient de radical. Iisus ieșind dintre picioarele maică-sii e la fel de radical. Totuși, cum ziceam mai sus, religiile n-au aceeași vârstă și credincioșii lor nu judecă umorul cu aceeași măsură și sub aceleași legi ale firii. Dacă e sau nu umor ce făcea Charlie Hebdo este discutabil. Pentru cele câteva mii de cititori era umor sau cel puțin conținut consumabil. Fie cum o fi, acei angajați trăiau din munca asta, semn că nu mergea atât de prost și nu erau acolo doar ca să facă mișto de zei. Pe cât de liberi s-au exprimat însă acei caricaturiști, pe atât de nepoliticoase și ipocrite sunt actualele societăți presupus civilizate. Susținându-se unii pe alții, anumiți lideri s-au ținut la braț manifestând pentru libertatea curmată cu gloanțe. Unde este însă libertatea această când vine vorba de minorități? Fiecare țară le are pe ale sale și le integrează cu greu în societatea sa. De asemenea, câtă libertate au homosexualii din Rusia sub regimul prietenosului Vladimir JeSuisCharlie Putin? La fel, câtă libertate de exprimare există în statele lui Barack Politically Correct Obama, când oamenii pot fi jefuiți, bătuți și uciși de poliție pe simplele argumente că au prea mulți bani la ei, deci fac trafic de droguri, și par periculoși fiind și negri? În aceleași state sunt la modă glumele cu grasul de Kim Jong Un, dar nu sunt privite cu ochi buni cele despre persoanele stresate gravitațional. Martiriul e depășit Niciun om nu e sfânt, nici caricaturiștii Charlie Hebdo, nici atacatorii, dar libertatea aceasta de exprimare are tonuri de gri și fiecare om și fiecare societate le trasează pe ale sale. Numai fanaticii judecă în alb și negru, dar există această predispoziție și în statele civilizate acum. Folosind cadavrele oamenilor uciși de niște dezaxați, vor ridica iar și iar legi ale supravegherii. Vor să ne protejeze, arătându-ne cu degetul sângele de pe asfalt și nelibertatea din țările periculoase. Se va mai muri mult din cauza diferențelor de credință, se vor mai porni și conflicte din cauza teroriștilor. Ceea ce se întâmplă în Franța în aceste zile e o schiță la care trebuie să ne uităm și să nu ne pripim. De o parte și de alta e un show. Statul vrea să arate că poate pune bocancul pe gâtul oricărei amenințări, iar atacatorii (oricare or fi ei) vor să arate că pot teroriza țări și milioane de locuitori doar prin câțiva oameni. Chipurile terorii s-au tot plimbat pe TV-uri și rețele sociale în aceste zile, iar oamenii au văzut care sunt semnalmentele unor teroriști. La supermarket se vor uita cu atenție la tipul din față. Pe stradă se vor uita cu atenție la trecători. De sus însă niciun zeu nu va privi spre oameni și cu mâna să-i dea de o parte și de alta pe mișei, pe nebuni, pe curajoși și pe cei ce pot prinde un loc în Rai. Suntem singuri pe acest Pământ, suntem tot mai mulți și încă n-am încetat să ne omorâm între noi. N-am învățat să ne jucăm frumos și când ne îmbufnăm, ne răzbunăm. Nu Mahomed a ucis oameni, nu Moise a înecat în mare și în urgii egiptenii, ci oamenii înnebuniți să facă dreptate până la capăt. Autor: Răzvan Băltărețu Sursa: www.Culte.ro Contor Accesări: 1328, Ultimul acces: 2025-01-16 16:34:19
|
Timp total: 0,21s...
[1]:1