Papa Francisc: În acest nou an, să îmbrățișăm recunoștința și să respingem sclavia păcatului[2015-01-01]La finalul anului calendaristic, Papa Francisc a reflectat asupra prezenței mântuitoare a lui Cristos în timp, atrăgând atenția împotriva nostalgiei pentru sclavia păcatului, și încurajând recunoștința care conduce la pocăință. Tema timpului a fost centrală pentru predica liberă a Papei Francisc, din cadrul Vesperelor de seară din Bazilica San Pietro, din ziua de 31 decembrie 2014. "Semnificația timpului, temporalitatea, este atmosfera epifaniei lui Dumnezeu, adică a manifestării misterului lui Dumnezeu și a iubirii Sale concrete".Celebrările de seara au fost marcate și de intonarea Te Deum-ului, o străveche rugăciune de laudă pentru care se acordă celui care o recită public în Ajunul Anului Nou indulgență plenară în condițiile obișnuite. Pontiful a prezidat și expunerea și binecuvântarea cu Preasfântul Sacrament. El și-a bazat reflecția pe cuvintele Sf. Paul către galateni, din lectura la Vespere: "Când a venit împlinirea timpului, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul Său, născut din femeie, născut sub Lege, ca să-i răscumpere pe cei care sunt sub Lege ca să primim înfierea" (4,4-5). "Timpul a fost - ca să spunem așa - 'atins' de Cristos, Fiul lui Dumnezeu și al Mariei, și a primit de la El semnificații noi și surprinzătoare, a devenit 'timpul mântuitor', adică timpul definitiv de mântuire și de har". Această temă a timpului ne face "să ne gândim la sfârșitul drumului vieții, la sfârșitul drumului nostru... Sfânta Maică Biserică ne învață să încheiem anul și chiar și zilele noastre cu o cercetare a cugetului, prin care să reparcurgem ceea ce s-a întâmplat; să-i mulțumim Domnului pentru tot binele pe care l-am primit și pe care l-am putut face și, în același timp, să ne gândim din nou la lipsurile noastre și la păcatele noastre. A mulțumi și a cere iertare." "Apostolul Paul, în lectura de la aceste prime vespere, rezumă motivul fundamental al aducerii noastre de mulțumire lui Dumnezeu: El ne-a făcut fiii Săi, ne-a adoptat ca fii. Acest dar nemeritat ne umple de o recunoștință plină de uimire!... Suntem îndepărtați de El din cauza păcatului strămoșesc care ne-a despărțit de Tatăl nostru: relația noastră filială este profund rănită. Pentru aceasta Dumnezeu l-a trimis pe Fiul Său să ne răscumpere cu prețul sângelui Său. Și dacă există o răscumpărare, este pentru că există o sclavie. Noi eram fii, dar am devenit sclavi, urmând glasul Celui Rău. Nimeni altul nu ne răscumpără din acea sclavie substanțială decât Isus, care a asumat trupul nostru din Fecioara Maria și a murit pe cruce pentru a ne elibera, a ne elibera de sclavia păcatului și a ne reda condiția filială pierdută." Cu acest dar al răscumpărării în minte, Pontiful a invitat la o examinare a conștiinței: "Cum este modul nostru de a trăi? Trăim ca fii sau trăim ca sclavi? Trăim ca persoane botezate în Cristos, unse de Duh, răscumpărate, libere? Sau trăim după logica mondenă, coruptă, făcând ceea ce diavolul ne face să credem că este interesul nostru? Există mereu în drumul nostru existențial o tendință de a opune rezistență eliberării; ne este frică de libertate și, în mod paradoxal, preferăm mai mult sau mai puțin inconștient sclavia. Libertatea ne înspăimântă pentru că ne pune în fața timpului și în fața responsabilității noastre de a-l trăi bine... Sclavia ne împiedică să trăim pe deplin și real prezentul, pentru că îl golește de trecut și îl închide în fața viitorului, în fața veșniciei." "De această cercetare a cugetului depinde, pentru noi creștinii, și calitatea muncii noastre, a trăirii noastre, a prezenței noastre în cetate, a slujirii noastre față de binele comun, a participării noastre la instituțiile publice și ecleziale. Pentru acest motiv, și fiind Episcop de Roma, aș vrea să mă opresc asupra trăirii noastre la Roma care reprezintă un mare dar, pentru că înseamnă a locui în cetatea eternă, înseamnă pentru un creștin mai ales a face parte din Biserica întemeiată pe mărturia și pe martiriul Sfinților Apostoli Petru și Paul... Așadar să ne întrebăm: în acest oraș, în această comunitate eclezială, suntem liberi sau suntem sclavi, suntem sare și lumină? Suntem plămadă? Sau suntem stinși, fără gust, ostili, descurajați, irelevanți și obosiți?" Reflectând asupra recent dezvăluitelor cazuri de corupție din Roma, Pontiful a chemat la convertirea inimilor, și la o "reînnoită angajare pentru a construi un oraș mai drept și solidar, unde săracii, cei slabi și marginalizații să fie în centrul preocupărilor noastre și al acțiunii noastre zilnice. Este necesară o mare și zilnică atitudine de libertate creștină pentru a avea curajul să proclamăm, în orașul nostru, că trebuie să apărăm săracii și nu să ne apărăm de cei săraci, că trebuie să îi slujim cei slabi și nu să ne folosim de cei slabi!" "Când într-un oraș săracii și cei slabi sunt îngrijiți, ajutați să se promoveze în societate, ei se revelează a fi comoara Bisericii și o comoară în societate. În schimb, când o societate îi ignoră pe cei săraci, îi persecută, îi criminalizează... acea societate sărăcește până la mizerie, pierde libertatea... încetează să fie creștină." Papa Francisc și-a încheiat predica invitându-i pe credincioși să nu tânjească după sclavie, ci să reflecte asupra "ceasului de pe urmă" și să își amintească de "plinătatea timpului". "Preasfânta Fecioară, Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, care este tocmai templul lui Dumnezeu, în care Cuvântul - care era la început - s-a făcut unul dintre noi în timp, ea care l-a dat lumii pe Mântuitorul, să ne ajute să-l primim cu inimă deschisă, pentru a fi și a trăi cu adevărat liberi, ca fii ai lui Dumnezeu." Legături: Textul integral al predicii papale Sursa: www.Catholica.ro Contor Accesări: 5309, Ultimul acces: 2024-12-06 04:09:44
|
Timp total: 0,19s...
[]:1