Biserica - o afacere profitabila (Opinii)[2013-02-04]Din pacate, trupul fiintei umane nu este nemuritor, ci numai sufletul este vesnic. Ca atare, omul moare si trebuie inmormantat. Aici intervine o problema, si anume unde si de catre cine va fi inmormantat. Aparitia intreprinzatorilor care si-au constituit cimitire private a creat o mare zanzanie intre stat, biserici si cultele religioase.Daca pana nu demult, Biserica Ortodoxa a impus o sentinta dura asupra mortilor incinerati, in sensul ca nu pot beneficia de niciun fel de asistenta religioasa, zilele acestea a incercat sa arunce blestemul asupra cimitirelor private si a administratorilor acestora. Interdictie totala, un fel de militarizare ortodoxa a cimitirelor. Or, moartea este - si va ramane, totusi - una dintre originile istoricitatii si ale identitatii ontologice ale omului. De altfel, unul dintre sensurile principale ale filosofiei si intelepciunii grecesti a fosta aceasta: filosofia este pregatire demna pentru moartea umana. Si cum, dupa ce omul se pregateste o viata intreaga pentru moarte, acesta, in cele din urma, sa nu beneficieze de un ritual de inmormantare? In acest sens, putem spune ca moartea e un fenomen privat, o problema personala a celui in cauza. Omul abordeaza moartea in stare de improvizatie sau de nepregatire. Omul vine pe lume singur si pleaca din aceasta lume tot singur. Astfel, nu ne mai putem plange ca nu avem unde sa inmormantam mortul, ca ne vom trezi la usa cu 3-4 administratori de cimitire care se ofera sa ne ajute, mai mult, sa ofere toate serviciile necesare. O fi rau, o fi bine, Dumnezeu stie. Potrivit reglementarilor legale in vigoare din Romania, cimitirele umane sunt de doua feluri: ale administratiei publice locale si ale cultelor religioase. Cu toate acestea, in actualul Cod CAEN (Clasificarea activitatilor din economia nationala) din Romania, la Sectiunea S - "Alte activitati de servicii", activitatea de "pompe funebre si similare" este apreciata si ca activitate economica, motiv pentru care unii intreprinzatori privati se considera indreptatiti sa infiinteze si sa administreze cimitire particulare. Or, acest fapt contravine actualului cadrul normativ, care considera aspectele legate de cimitire ca fiind de interes public. Astfel, unitatile de cult - conform prevederilor Regulamentului Cadru de organizare si functionare a serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local, Titlul Organizarea si functionarea cimitirelor, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 955/2004 - sunt singurele care asigura in sistem privat "Serviciile necesare colectivitatii locale". In plus, prin art. 4 al Ordinului nr. 261/1982 al Ministrului Sanatatii, in vigoare, se stabileste in mod evident dreptul exclusiv al administratiilor publice si al unitatilor de cult de a administra cimitire. Cu toate acestea, este inadmisibila decizia Bisericii Ortodoxe de a nu oficia slujbe religioase de inmormantare sau alte ierurgii religioase in cimitirele private. Astfel, daca un crestin are parintele inmormantat intr-un cimitir privat si cheama preotul pentru o rugaciune, acesta risca sa fie refuzat din cauza interdictiei impusa de la centru. Pe de o parte, Biserica Ortodoxa a primit de la guvern mai multe terenuri, sub forma de donatie, pentru a le transforma in cimitire, dar preotii au construit biserici, case parohiale, centre de evenimente si altele. De asemenea, Biserica ortodoxa a primit din partea statului, in ultimii 20 de ani, sub forma de donatie, mai multe cladiri apartinand unor unitati militare, statiuni turistice, hoteluri, restaurante pentru a le transforma in manastiri si schituri, camine de batrani si cantine sociale, dar preotii le-au transformat in Centre de evenimente, hoteluri, restaurante si alte afaceri comerciale. In plus, Biserica Ortodoxa nu se bazeaza doar pe banii primiti de la stat, care nu sunt putini, ci are numeroase afaceri de casa si, potrivit statisticilor, bisericile castiga anual zeci de milioane de euro de la nunti, botezuri, inmormantari si alte ierurgii. Pe de alta parte, Biserica Ortodoxa doreste sa mentina monopolul asupra tuturor cimitirelor din Romania, asa cum mentine monopolul si asupra asezamintelor bisericesti (bisericilor), in sensul ca daca se construieste o biserica pe teritoriul Romaniei, aceasta cand este gata, cu terenul aferent, conform legii, intra automat in patrimoniul Patriarhiei, fara a mai tine seama de proprietarul de drept al terenului, dar si al constructiei. Asa s-a intamplat cu numeroasele biserici construite de MApN, dupa 1990, acestea trecand in patrimoniul Patriarhiei. Oricum, platim taxa de existenta, la botez, platim taxa de inmormantare si, pe langa alte taxe, de ce nu am plati si o taxa pentru numele pe care il purtam. Sigur, anul acesta, liderul religios ortodox ne mai onoreaza cu o noua taxa, dar nu sunteti curiosi care va fi aceasta? Vorba ceea: "fratilor, nu mai este nici de trait, dar nici de murit". Iata, de pilda, daca statul s-a indurat de cetateni si nu a marit taxele anuale aferente, nu acelasi lucru il putem spune de Biserica Ortodoxa, care, din pacate, a fost fara mila si le-a marit contributia anuala bisericeasca enoriasilor cu 10 pana la 50%. Sunt regiuni ale tarii unde cheltuielile de inmormantare se apropie de cele ale unei nunti. Asadar, nici cu Biserica nu mai e de glumit pentru ca, nu-i asa, a devenit o afacere sanatoasa tun, adica profitabila. Restul e tacere. Sursa: www.Culte.ro Contor Accesări: 1411, Ultimul acces: 2024-11-30 21:46:13
|
Timp total: 0,27s...
[]:1