CATE CEVA – Benone Burtescu - BISERICI.org este un proiect non-profit ce are ca scop crearea unui spatiu virtual de gazduire a informatiilor despre locașurile de cult din România.
BISERICI.org - Situl Bisericilor din România

© 2005-2025 BISERICI.org

eXTReMe Tracker
 Google Translate 

Știri și Evenimente

CÂTE CEVA – Benone Burtescu

[2012-02-18]
“UNIREA CREDINȚEI” nu înseamnă UNIREA CREDINȚELOR
De fiecare dată când citim din Sfânta Scriptură să ne amintim de întrebarea lui Filip pusă etiopianului “Înțelegi tu ce citești”? Și tot de fiecare dată să nu uităm răspunsul primit “cum aș putea să înțeleg, dacă nu mă va călăuzi cineva”?
Modelul propus nu este ușor de acceptat pentru că de obicei mulți dintre noi ne-am simți jigniți de o asemenea întrebare – considerând că suntem destul de capabili să înțelegem ceea ce citim din Scriptură-, suspectând de mândrie pe cel care ne-ar întreba. Și mai greu ne este să dăm răspunsul pe care l-a dat etiopianul, considerând un act de umilire față de INTRUSUL mândru în posibilitățile noastre de discernere. Dialogul firesc este: ÎNȚELEGI? Bineînțeles că ÎNȚELEG!, la care poate se mai adaug㠓înțeleg chiar MAI BINE decât tine”! Acest lucru se întâmplă pentru că lipsește de la dialog DUHUL DOMNULUI, din cazul modelului biblic propus a fi CITIT și ÎNȚELES, care atunci era prezent coordonând totul, sau mai frumos, așa cum zice Scriptura “CĂLĂUZIND”.
Citim din Epistola apostolului Pavel către Efeseni 4, 13: “până vom ajunge toți la UNIREA CREDINȚEI”, după ce cu foarte puține versete mai înainte spusese “… este o SINGURĂ CREDINȚÔ. Ar fi de înțeles că este vorba de UNIREA NOASTRĂ în SINGURA CREDINȚĂ și nu de UNIREA CREDINȚELOR de către noi, în una singură. De fapt, în Biblie nu găsim scris decât de CREDINȚĂ și nu de CREDINȚE. Cu toate că sunt arătate ABATERI de la CREDINȚĂ, acestea nu sunt socotite ALTE CREDINȚE pluralizând CREDINȚA. Din aceasta reiese că nu ceea ce crede omul înseamnă CREDINȚA, ci ceea ce spune Dumnezeu. Nu s-ar înțelege că dacă omul nu mai crede ceea ce a spus Domnul a făcut o ALTĂ CREDINȚĂ, ci doar că s-a depărtat de CREDINȚĂ. Fiecare crede ce vrea și cum vrea. Această libertate îi este dată omului, odată cu responsabilitatea. Dar CREDINȚA, cum iarăși zice Scriptura “data odată pentru totdeauna sfinților” este singura și nu poate fi umblat la ea. Omul o poate nega pentru sine, dar nu și pentru alții, nici măcar prin dictare și impunere. Ea este intangibilă și deși la îndemâna oricui, neafectată de nimic și de nimeni.
Presupun că eu citesc din Scriptură ca etiopianul – chiar cu voce tare ca să mă conving pe mine însumi pe deplin -, pasajul “până vom ajunge toți la UNIREA CREDINȚEI”, iar dumneavoastră mă auziți citind și mă întrebați “înțelegi tu ce citești”? Fără Duhul Domnului prezent – cum a fost în modelul biblic prezentat mai sus -, răspunsul ar fi “sigur că înțeleg”. Și ca să dovedesc acest lucru, explic. Înțeleg că TOATE CREDINȚELE, îndeosebi cele creștine, adică în subconștientul meu bisericile cu crezuri diferite, vor face un efort de negociere de crezuri destul de mare pentru a se înțelege între ele într-unul singur care s-ar chema universal, ca să credem toți la fel și să dispară diferențele. Termenul cunoscut este ecumenicitate. Unii veți zice “foarte bine înțeles”, alții veți zice “nu înțelegi nimic din ceea ce citești”, iar eu, pentru că nu vin ca etiopianul de la închinarea la templu, prefer să ațipesc un pic în carul meu până mai trece pustia asta de viață, considerând că sunt destul de apt la înțelegere să aleg UNA din CREDINȚE, sau CREZUL ECUMENIC, atunci când va fi cazul, autodeclarat CREZUL CREZURILOR ce prin emfatica titulatură să nu mai fie îndrăzneală de a-l discuta.
Într-un sistem global religios, STANDARDIZAREA este primul obiectiv căci altfel globalizarea nu funcționează. Se cheamă UNIREA CREDINȚELOR. Nimic de obiectat. A nu se înțelege însă că prin aceasta se ajunge la UNIREA CREDINȚEI. Înțelesul biblic al CREDINȚEI ca entitate de folosință divină în cadrul Planului de Mântuire nu este de a o uni pe ea pentru noi, ci de a ajunge toți la ea, aceeași. La acest proces de înțelegere, Duhul Domnului este de importanță vitală în călăuzire.
Nu situația de abecedare a Sfintelor Scripturi este cea anormală, ci considerația că nu ai nevoie de ÎNVĂȚĂTOR pentru intrarea în lumea înțelegerii, ceea ce nu s-a întâmplat în cazul etiopianului, dar se cam întâmplă cu noi. Apoi, mai periculoasă chiar, este situația unei abecedări greșite a Sfintelor Scripturi prin care înțelegerea falsă a fost deja instalată, subliniată în trăiri și devenită lege de conduită. Schimbarea unei înțelegeri greșite este mult mai greu de făcut decât o înțelegere bună spre care se pornește de pe un teren neutru, fără vreo abordare încă. De exemplu, aproape imposibil de instaurat în lumea creștină imaginea profetică despre OMUL FĂRĂDELEGII ca fiind personajul negativ de mărime planetară în zilele de pe urmă din moment ce a intrat în uz în mod greșit că acest personaj va fi ANTICRISTUL. Cine și cum mai poate înțelege că Scriptura vorbește de UNIREA CREDINȚEI când în statistici imense se practică înțelegerea greștiă că e vorba de UNIREA CREDINȚELOR? Numai Duhul Domnului călăuzește la același fel de înțelegere a Sfintelor Scripturi.
Benone Burtescu (dburtescu@aol.com)

Sursa: www.InterCer.net


Contor Accesări: 1101, Ultimul acces: 2025-01-16 18:28:24