Neprihanirea prin credinta (XI) - BISERICI.org este un proiect non-profit ce are ca scop crearea unui spatiu virtual de gazduire a informatiilor despre locașurile de cult din România.
BISERICI.org - Situl Bisericilor din România

© 2005-2024 BISERICI.org

eXTReMe Tracker
 Google Translate 

Știri și Evenimente

Neprihanirea prin credinta (XI)

[2006-02-06]
“Si cel neprihanit va trai prin credinta…”
NEPRIHANIREA PRIN CREDINTA SI SFINTIREA VIETII

1. INDREPTATIRE SI SFINTIRE
Indreptatirea = inceputul unei vieti noi, iertarea pacatelor, cautarea unei legaturi
reale, adevarate cu Dumnezeu care face posibila transformarea caracterului si sfintirea
vietii.
- Indreptatirea nu este un proces, ci un act de moment, o hotarare imediata
- Indreptatirea = a fi socotit drept, nu doar teoretic si juridic ci in mod real!

Sfintirea = un proces de o viata intreaga privind transformarea caracterului
- A fi sfant = despartit, pus deoparte, neprihanit din p.d.v. moral, curat
- Cel sfant – este legat de Dumnezeu si de cele de sus
- Sfintirea nu este: - asceza, separare, retragere din lume
- o ceremonie cultica – sfintirea a ceva…
- viziune, rapire, a face minuni
- Sfintirea nu poate fi separate de mantuire – Evrei 12: 14
- N.T. vorbind despre sfintire foloseste expresiile:
O viata noua – Romani 6: 4
Crestere in har – 2 Petru 3: 18
Lupta cea buna a credintei – 1 Timotei 6: 12
De ce este o lupta? – este vorba de lupta dintre omul cel vechi si nou:
- din cand in cand omul cel vechi reinvie
- se lupta pentru drepturile lui
- pune in pericol viata cea noua

Diferenta intre indreptatire si sfintire
INDREPTATIREA:
- indeparteaza vina pacatului si reaseaza pe pacatos in toate drepturile lui de copil al
al lui Dumnezeu
- acest lucru are loc in afara pacatosului, in tribunalul ceresc, fara insa sa-i schimbe
viata launtrica
- are loc o data si pentru totdeauna, nu se repeta si nici nu este un proces
- Dumnezeu Tatal il declara drept pe pacatos

SFINTIREA:
- indeparteaza orice murdarie a pacatului si reinnoieste viata pacatosului
- acest lucru are loc inlauntrul vietii omului si in mod treptat afecteaza intreaga fiinta
- este un proces continuu care nu se completeaza in viata aceasta!
- Dumnezeu Duhul Sfant, il sfinteste pe omul indreptatit





SFINTIREA IN TEOLOGIA ADVENTISTA

“Neprihanirea prin care suntem INDREPTATITI ne este atribuita; neprihanirea prin care suntem SFINTITI ne este impartasita. Prima este titlul, legitimatia pentru cer, cea de a doua este pregatirea, calificarea pentru cer”. (R.H. Juny 4, 1895)
- Viata cea noua incepe cu INDREPTATIREA ATRIBUITA = titlul de drept
- Sfintirea se realizeaza prin NEPRIHANIREA IMPARTASITA = calificarea


2. IDEALUL, TINTA SI SECRETUL UNEI VIETI SFINTITE

IDEALUL: - 1 Tesaloniceni 5: 23
- cuprinde intreaga fiinta umana: trupul, ratiunea, inteligenta, personalitatea,
sentimentele, dorintele, gusturile, modul de viata, etc.
- Ap. Pavel vrea sa exprime faptul ca nici o manifestare nu face exceptie de la sfintire
- Viata de credinta NU INSEAMNA: o avantare, lansare rapsodica si apoi o slabire,
o scadere sau o reducere a elanului; un inseamna a “lua concediul” din cand in cand,
apoi din nou seriozitate, stradanie, sfintire!!!
- Sfintirea = o inaintare continua spre ideal

TINTA SFINTIRII:
- desavarsirea caracterului, reasezarea chipului divin in om, dezvoltarea caracterului lui
Hristos
- ZINZENDORF (1700-1760) spunea:
“Lucrarea sfintirii este indeplinita de Insusi Mantuitorul, incepand cu prima zi si pana la ultima zi din viata noastra si pe baza activitatii Sale vom deveni mai curati si mai fericiti… Sangele Mantuitorului spala orice nelegiuire, ofera putere de a rezista pacatului”
- In fiecare perioada de dezvoltare (copil – tanar – adult), omul poate fi desavarsit

SECRETUL SFINTIRII: - Romani 12: 1-2
- Trei lucruri sunt de facut: predare totala – innoirea mintii (mentalitatii) – cunoasterea
voiei lui Dumnezeu

Predarea totala:
- se face in mod treptat – procesul de transformare este un proces de o viata
- Cineva spunea: “La asemanarea cu Dumnezeu putem ajunge numai treapta cu treapta.
Pas cu pas ne putem apropia de Dumnezeu si acest lucru numai in masura in care ne
indepartam de noi insine”.
- Cuvantul inspirat ne spune:
“Trebuie depuse sfortari continue spre a vietui potrivit societatii in care asteptam sa fim luati o data, si anume, in societatea ingerilor lui Dumnezeu care n-au cazut niciodata in pacat. Caracterul trebuie sa fie sfant, purtarea cuviincioasa, cuvintele fara viclenie si in felul acesta, noi trebuie sa inaintam pas cu pas pana ce vom fi pregatiti pentru transformare”. (1T – 208)

Innoirea mintii (mentalitatii):
- mintea trebuie tinuta sub controlul lui Dumnezeu, altfel este stapanita de ganduri straine
“Mintea trebuie sa fie inaltata in situatia cae a sa se preocupe cu scenele cele vesnice, de slava si comorile cerului si trebuie sa gaseasca o placuta si sfanta satisfactie in adevarurile Sfintelor Scripturi”. (1T – 164)

Cunoasterea voiei lui Dumnezeu:
- studiul sistematic al Bibliei ne ajuta in sensul acesta - Ioan 17: 17
- exista anumite conditii de indeplinit in urma citirii Bibliei:
“Lucrarea de sfintire este opera unei vieti intregi, si trebuie sa inainteze in mod continuu; insa nu poate progresa in inima atata timp cat vreo parte din adevar este respins sau neglijat. Sufletul sfintit nu va fi multumit sa ramana in ignorante, ci va dori sa umble in lumina si sa caute dupa o mai mare lumina… Orice defect al caracterului trebuie sa fie descoperit in marea oglinda a lui Dumnezeu”. (1 S.M. – 317)


3. SFINTIREA SI PERFECTIONISMUL

Filipeni 3: 12-13
- o sfintire relativa: mai degraba intentionala decat reala – in sensul absolutului!
- putem vorbi de o desavarsire, sfintire a caracterului chiar in viata aceasta:
“Caracterul ce ni-l formam aici, va decide soarta noastra. Aceasta inseamna a lepada pacatul si a cauta cu hotarare desavarsirea de carácter”. (R.H. Juny 11, 1901)

A FI SFANT NU INSEAMNA A FI PERFECT!
- sa nu confundam idealul vietii sfinte cu starea morala reala: cum ca am ajuns deja idealul!
- TAMIM (hebraica) = complet, drept, intreg, ireprosabil
TELEIOS (greaca) = complet, matur, perfect, o dezvoltare deplina
- Aceste cuvinte, cand erau folosite in dreptul omului, intotdeauna aveau sens relativ!!!
- O persoana cu “o inima desavarsita” – este omul a carui viata este consacrata pe deplin
- “Sfintirea un este o lucrare de o clipa, o ora sau o zi; ci este un rezultat al unei permanente cresteri in har. Noi nu putem sti astazi, cat de puternica va fi lupta urmatoare… Nu exista nici un punct, la care sa fi ajuns, si apoi sa spunem ca suntem la capat”. (R.H. May 6, 1862)

- Perfectiunea absoluta – adica lipsa naturii pacatoase si a inclinatiilor spre rau – va fi
atinsa atunci cand acest trup supus putrezirii va fi transformat in neputrezire
- Cu toate acestea, putem vorbi de o sfintire a vietii, un caracter desavarsit:
“Un om poate fi sfant si desavarsit in fata lui Dumnezeu, si totusi sa existe inca noi inaltimi la care sa aspire. In aceasta viata nu atinge niciodata perfectiunea finala. O persoana a carei inima si viata sunt pe deplin consacrate inchinarii si slujirii lui Dumnezeu, adica o constanta crestere in har precum si in cunoasterea si trairea adevarului, a atins desavarsirea crestina”. (Bible dictionary – 864)

CONCLUZIE:

FAGADUINTELE LUI DUMNEZEU NU SE SCHIMBA – 2 Corinteni 1: 20
- Asa cum El ne-a indreptatit, vrea sa ne si sfinteasca
- De aceea, asteapta o consacrare totala
- El cunoaste si vede posibilitatile fiecaruia - sa nu ne magulim cu gandul: “Am facut
tot ce depende mine!!!”

SA RIDICAM STACHETA: sa dorim, sa cerem si sa speram mai mult!
- El ne promete atunci ca va indeplini ceea ce mai ramane!
- Sa spunem cu credinta fiecare, cuvintele din: Filipeni 1: 6 (in mod personal!!!)

SA NU UITAM: Cel neprihanit va trai prin credinta…

Sursa: www.InterCer.ro


Contor Accesări: 1144, Ultimul acces: 2024-06-06 13:15:04