Neprihanirea prin credinta (X) - BISERICI.org este un proiect non-profit ce are ca scop crearea unui spatiu virtual de gazduire a informatiilor despre locașurile de cult din România.
BISERICI.org - Situl Bisericilor din România

© 2005-2025 BISERICI.org

eXTReMe Tracker
 Google Translate 

Știri și Evenimente

Neprihanirea prin credinta (X)

[2006-01-27]
Autor : Viorel Dan .

NEPRIHANIREA PRIN CREDINTA (X)

“Si cel neprihanit va trai prin credinta…”



NEPRIHANIREA PRIN CREDINTA SI IERTAREA PACATELOR



1 Ioan 2: 1-2

1. COPILASILOR – un mod de exprimare al rabinilor si invatatorilor fata de ucenicii lor

indragiti si preferati

- Si Domnul Isus a folosit aceasta expresie – Ioan 13: 33

- Si ap. Pavel a folosit-o - Galateni 4: 19

- “Va scriu aceste lucruri” – care? In cap. 1: 8-10 se vorbeste despre pacat si despre

problema iertarii pacatelor

- Pretentia lui Dumnezeu fata de cel indreptatit, care prin procesal nasterii din nou a

devenit “copilul Lui” este: “SA NU PACATUITI”

- Indreptatirea inseamna lichidarea definitiva a tuturor slabiciunilor si greselilor?



2. DAR DACA CINEVA A PACATUIT?

- Pacatul oricand il poate insela pe cel credincios

- Problema pacatului – daca un este o continua experienta (Ioan 8: 34) , dar este o

continua posibilitate!

- “Avem Mijlocitor” = ajutor, avocat, aparator, mangaietor care sta langa noi

- Suntem interesati in relatia dintre pacat si iertarea pacatului in procesul indreptatirii

- Oare in acest proces al indreptatirii se mai poate repeat experienta pacatului?



Sa urmarim cu atentie urmatoarele idei:



I. RELATIA DINTRE PACAT SI INDREPTATIRE

II. INSEMNATATEA IERTARII PACATELOR SI A MIJLOCIRII

III. PRACTICAREA CAINTEI DE PACAT SAU POCAINTEI



I. RELATIA DINTRE INDREPTATIRE SI PACAT



1. CE FEL DE PACATE SUNT IERTATE IN INDREPTATIRE?

- In momentul indreptatirii, toate pacatele savarsite anterior sunt trecute cu vederea

de catre Dumnezeu, in virtutea mortii Domnului Hristos – Romani 3: 25

- Acest lucru = iertarea pacatelor odata pentru totdeauna. De aici incolo, incepe o viata

noua care proclama razboi pacatului – Efeseni 6: 12; Evrei 12: 4

- Cel indreptatit inca nu este desavarsit!



2. VIATA INDREPTATITA SI PACATUL

- Biblia face deosebire intre pacat si pacate:

Pacat: inclinarea naturii omului spre rau, mostenirea naturii pacatoase – Romani 7: 17

Experienta indreptatirii FACE ca natura aceasta pacatoasa sa ajunga pe “cruce”!

Pacate: fapte prin care Legea este calcata, inseamna pacate concrete – Romani 4: 25

Toate acestea savarsite in trecut au fost “platite” de catre Isus - 1 Ioan 2: 2

- Indreptatirea = inceputul unei vieti noi

= nasterea omului cel nou

= o curatire a intregei vieti

- Credinciosul porneste intr-un proces de crestere – in har!



- Si viata spirituala are “bolile ei infantile”: credinciosul este expus ademenirilor,

ispitelor – Satana cauta mereu sa puna piedici in dezvoltarea vietii celei noi

- Fiecare isi recunoaste nedesavarsirea sa - 1 Ioan 1: 8

De aceea, pentru pastrarea curata a vietii, pacatosul din nou si din nou trebuie sa fie

curatit. ACEASTA INSEAMNA IERTAREA PACATELOR…



II. INSEMNATATEA IERTARII PACATELOR SI A MIJLOCIRII



1. PACATE INTENTIONATE SI NEINTENTIONATE

- Problema pacatului care duce la moarte - 1 Ioan 5: 16-17

Pacatul care duce la moarte = respingerea iertarii, o razvratire pe fata

Isus il numeste pacatul impotriva Duhului Sfant, adica savarsit in mod constient si voit

- Cel indreptatit si pocait un pacatuieste in mod constient, intentionat. Daca totusi

pacatuieste astfel – nu este convertit!

- Dar poate sa greseasca dincolo de vointa lui!!!



2. DEOSEBIREA INTRE PACATOS SI CEL CARE TRAIESTE IN PACAT

- Cine traieste in pacat, are placere fata de pacat, de aceea pacatul nu-i pricinuieste regret

- Datorita practicarii pacatului, cel care traieste in pacat este incapabil in a-si cere iertare

De ce?

a. lipseste din el temerea de Dumnezeu si, de aceea se impietreste

b. nu are sensibilitate spirituala de a pricepe sfintenia si dragostea lui Dumnezeu

c. desconsidera si trateaza in mod superficial darurile si mijloacele harului divin

d. se impotriveste apelurilor Duhului Sfant…

- In schimb, credinciosul indreptatit, desi se simte pacatos, nu este de acord cu pacatul.

Intotdeauna reactioneaza impotriva pacatului!

Si daca pacatul este ceva accidental in viata lui, cum poate fi eliberat?



3. INSEMNATATEA MIJLOCIRII

- Pacatele savarsite inainte de convertire au fost “platite” de Isus.

Pentru cele de dupa convertire – ISUS MIJLOCESTE! - Evrei 7: 25; 8: 1-2

- Judecata de cercetare (Daniel 7: 9-10) arata aceasta lucrare de mijlocire pentru pacatos

- In V.T. la sarbatoarea zilei ispasirii, dupa ce se facea ispasirea pacatelor si curatirea

Sanctuarului, pacatele iertate erau asezate asupra tapului pentru Azazel – Levitic 16: 21

De ce? Pentru ca Satana este autorul moral al pacatelor celor drepti

Matei 18: 6 – “va face sa pacatuiasca” = a ademeni si a duce in pacat, a pune piedici!

- In curand, Domnul va aseza toate pacatele iertate ale sfintilor, asupra “autorului moral”



III. PRACTICAREA CAINTEI DE PACAT SAU POCAINTEI



1. POZITIA DE BAZA A CELUI INDREPTATIT

- Fapte 3: 19 - cel credincios trebuie sa dea dovada de cainta, in orice imprejurare

- Regretul fata de pacat = “inflamarea ochiului” sufletului (daca ajunge ceva strain in

ochi: produce durere, lacrimi, pana cand este indepartat acel lucru strain!)

Asa trebuie sa se raporteze la pacate, cel neprihanit!!!



2. PRACTICAREA CORECTA A MARTURISIRII PACATELOR

- Cercetare de sine – 1 Corinteni 11: 28; 2 Corinteni 13: 5

- Marturisire si curatire – 1 Ioan 1: 9

Daca un are loc curatirea, pacatul revine si omul cade iarasi. Pacatul il va tine legat

(Proverbele 5: 22) si-l face neputincios

- Secretul curatirii depende calitatea marturisirii: o marturisire sincera, profunda!

“MARTURISIREA NU TREBUIE FACUTA INTR-UN MOD USURATIC SAU

NUMAI DE PE BUZE… CI AR TREBUI SA FIE O EXPRIMARE LIBERA SI DIN

TOATA INIMA” (CCH -38)



3. TREI DIRECTII ALE PACATULUI SI ALE MARTURISIRII

- Fata de Dumnezeu

- Fata de aproapele

- Fata de comunitate, un grup de oameni



Marturisirea trebuie facuta in locul unde s-a gresit:

“ADEVARATA MARTURISIRE ARE INTOTDEAUNA UN CARACTER DEOSEBIT

SI RECUNOASTE PACATUL PE NUME. PACATELE, POT FI DE O ASA NATURA

INCAT TREBUIE MARTURISITE NUMAI LUI DUMNEZEU; POT FI DIN CELE CE

TREBUIE SA FIE MARTURISITE CELOR CARORA LE-AM ADUS VATAMARE,

SAU POT AVEA UN CARÁCTER PUBLIC SI DECI VOR TREBUI SA FIE

MARTURISITE PUBLIC”. (CCH -38/9)



- Daca ne-am marturisit sincer pacatul, atunci sa asteptam in liniste, ca Dumnezeu sa-Si

Pronunte judecata asupra lui, in constiinta noastra

- Daca Il lasam pe Dumnezeu sa judece, atunci sufletul nostru se va inmuia, vom cadea

in tarana, ne vom scarbi de pacat si vom trece printr-o curatire pe care n-am cunoscut-o

si simtit-o vreodata.

“ADEVARATA POCAINTA VA CONDUCE PE PACATOS SA-SI VADA

VINOVATIA SI S-O RECUNOASCA FARA VICLENIE SAU IPOCRIZIE…

NUMAI INIMA SMERITA SI ZDROBITA, SUPUSA PRINTR-O POCAINTA

ADEVARATA, VA APRECIA IUBIREA LUI DUMNEZEU SI VALOAREA JERTFEI

DE PE GOLGOTA”. (CCH – 41)



Concluzie:



1. PATRU REGULI IN VIATA CELUI NEPRIHANIT

- “Sa nu pacatuiti!” - tinta, inaltime, stare ideala

- Sa nu ramaneti in pacat!

- Pocaiti-va zilnic si mereu!

- Nu priviti la altii, la voi insiva, la pacat, ci intotdeauna la HRISTOS



Indeplinind aceste regului, viata va avea o noua perspectiva.

Viata – de la indreptatire la sfintire si apoi glorificare – va fi caracterizata de o linie ascendenta si continua pana la tronul lui Dumnezeu.

SA UN UITAM: Cel neprihanit va trai prin credinta!

Sursa: www.InterCer.ro


Contor Accesări: 1261, Ultimul acces: 2025-01-19 13:00:52