Astazi, 1 ianuarie 2006, sarbatorim patru mari evenimente[2006-01-01]1. Taierea imprejur cea dupa trup a Domnului nostru Iisus HristosDe la Sfintii Parinti am luat obiceiul sa sarbatorim, dupa incheierea anului calendaristic, Taierea împrejur cea dupa trup a Domnului nostru Iisus Hristos. Domnul a primit aceasta ca sa inlature randuiala Legii Vechi si sa puna in loc taierea imprejur cea dupa Duh, cea nefacuta de mana. Deci, sarbatorim aceasta zi ca pe un praznic imparatesc. Despre alte semnificatii ale Taierii imprejur cea dupa trup a Domnului nostru Iisus Hristos ne-a vorbit parintele Nicolae Bordasiu, parohul Bisericii "Sf. Silvestru" din Bucuresti: "Acest trup omenesc al Mantuitorului a vrut Mantuitorul si intreaga Sf. Treime sa fie intru-totul supus acelorasi randuieli sub care era fiecare dintre oameni si, dupa aceea, dupa randuiala Legii Vechi a Vechiului Testament a trebuit ca la opt zile de la Nastere sa se supuna unei masuri impusa de Legea Vechiului Testament cand, intre Dumnezeu si Avraam, s-a facut un legamant, iar semnul legamantului a fost taierea imprejur. Prin aceasta, poporul ales se deosebea de neamurile pagane. Prin aceasta, poporului ales i se aducea aminte intotdeauna ca are o legatura cu Dumnezeu, in sensul ca Dumnezeu l-a ales ca popor in care sa se implineasca dorinta lui Dumnezeu si fagaduiala facuta primilor oameni. Pentru aceasta, Mantuitorul Iisus Hristos, urmand Legea Vechiului Testament, a primit a fi taiat imprejur. Aceasta amintire a faptului ca Mantuitorul a fost taiat imprejur da caracterul de praznic imparatesc zilei de 1 ianuarie". 2. Duminica dinaintea Botezului Domnului In aceasta duminica, pericopa evanghelica este citita de la Sfantul Apostol si Evanghelist Marcu (I, 1-8), in care se vorbeste despre vestirea lui Hristos de catre Sfantul Ioan Botezatorul, care zice: "Vine in urma mea Cel ce este mai tare decat mine, Caruia nu sunt vrednic, plecandu-ma, sa-I dezleg cureaua incaltamintelor", care "va va boteza cu Duh Sfant". Parintele Nicolae Dascalu, Consilier cultural al Arhiepiscopiei Iasilor, ne-a spus in ce fel contribuie acest fapt la amplificarea semnificatiilor zilei de duminica, 1 ianuarie: "E o coincidenta, am putea spune noi fericita, pentru ca avand patru sarbatori, avem dintr-o data patru prilejuri de a ne bucura, de a ne raporta fiecare dintre noi la credinta noastra, la lucrarea faptelor bune si, bineinteles, la cumpana anilor, pentru ca avem la inceputul de an o mare binecuvantare, pentru ca Duminica este Ziua Invierii. Praznicul Taierii imprejur a Domnului este unul dintre praznicele imparatesti pe care le sarbatorim in cursul anului bisericesc". 3. Sfantul Ierarh Vasile cel Mare Tatal Sfantului Vasile era din Pont si se numea tot Vasile, iar mama sa era din Capadocia si se numea Emilia. Sfantul Vasile a intrecut in stiinta pe cei din timpul sau si pe cei din vechime, caci invatase toata filozofia si toate stiintele din vremea aceea. Deci, covarsind pe toti nu numai cu filozofia si cu mintea cea ascutita, ci si cu puterea si viata cea imbunatatita, a fost sfintit arhiereu al Arhiepiscopiei din Cezareea Capadociei. Parintele profesor Mihail Milea de la Seminarul Teologic Liceal din Bucuresti ne-a spus de ce Sfantul Vasile a primit numele de "cel Mare": "Biserica i-a dat apelativul de "cel Mare" pentru a scoate in relief, in primul rand, dragostea lui mare fata de Dumnezeu, dar si fata de toti oamenii nevoiasi din societate, indiferent de etnie, religie sau stare sociala. In fiecare om vedea fata lui Dumnezeu, iar atunci cand facea un bine la cineva era constient ca Dumnezeu lucreaza prin el. Sf. Vasile cel Mare a fost arhiepiscop in Cezareea Capadociei, traind in secolul al IV-lea, numit si "secolul de aur", fiind vorba de aurul credintei, aurul jertfei, aurul marturisirii". 4. Anul nou civil Parintele Nicolae Dascalu, Consilier cultural al Arhiepiscopiei Iasilor, ne-a spus in ce fel contribuie acest fapt la amplificarea semnificatiilor zilei de duminica, 1 ianuarie, dar si cum trebuie pregatita si mai ales cum trebuie privita aceasta zi: "Anul Nou tinde cumva sa se eclipseze pentru ca sunt multi oameni care isi petrec noaptea dintre ani la revelion si, sigur, ca au mai putin timp pentru a veni la biserica in ziua de 1 ianuarie. Noi credem ca bunii nostri crestini vor gasi timp si pentru sarbatoarea aceasta civila, sarbatoarea din familie, dar vor gasi timp si pentru a veni la biserica si, bineinteles, pentru a veni la biserica in prima zi din an, adica la Sf. Liturghie de duminica si, in acelasi timp, la Te-Deum, o rugaciune de binecuvantare a noului an, asa cum se obisnuieste in traditia noastra ortodoxa de mii de ani. Rolul Bisericii este tocmai acesta de a avea o voce profetica, de a reaminti oamenilor ca lucrul cel mai important este sa punem lucrarea faptelor bune si cinstirea lui Dumnezeu pe primul plan, si apoi urmeaza si celelalte". Sursa: www.MMB.ro Contor Accesări: 6939, Ultimul acces: 2024-10-04 06:12:54
|
Timp total: 0,18s...
[]:1